Діти пішли в похід: правила, безпеку, основні цілі та завдання
Мети походу з дітьми в подорож (одноденне або з ночівлею) у кожного різні. І якщо від школи, або ДОУ організовується похід для підготовчої групи (Діти 5 і 6 років) або дітей першого класу (діти від 7 років), то вона формує для кожного маршруту свої цілі і завдання. Бажано, щоб у походу була одна, максимум дві завдання.
Основні цілі і завдання
Зазвичай їх поділяють під наступні варіанти:
- Треба перевірити і проаналізувати зйомка роликів про природу. Ви можете висунутися з дітьми для зйомки або підготовки колективного доповіді або ролика про життя птахів, звірів чи рослин. У таких походах діти вчаться поважати і оберігати природу, досліджувати її і вивчати. Наприклад, ви можете зайти на галявину з класом і визначити клаптик землі (3х3 метра, наприклад, вистачить на 5-8 дітей) на ньому ви шукаєте різні рослини і робите фотокартки. Після приходу в школу, з класом вчіться класифікувати ці рослини.
- Проходження по маршруту. Класичний варіант будь-якого туристичного походу. Завдання просте - проходження походу по заздалегідь вибраному маршруту. Головне в цій справі складати маршрут згідно фізичним можливостям дітей 5,6,7 років. Якщо ви йдете з підготовчою групою школи, не рекомендується вибирати маршрут протяжністю більше 5 км на день.
- Відпочинок на природі. У його завдання входить зміна обстановки і згуртування колективу групи. В даному варіанті ви можете підготувати ряд розваг (пісні, конкурси, ігри, вікторини), Які вдало впишуться в загальну канву походу і зроблять його веселий і радісним.
- Відвідування до пам'яток. Для дітей набагато простіше зосередитися на локальних пам'ятки, ніж дивитися на похід в загальному. Тобто, якщо ви йдете дивитися найстаріший дуб в вашому лісі, то це буде більш правильно сприйнято, ніж милування природою. Зберіть інформацію, якщо зберетеся в похід до руїн монастиря чи замку. Це допоможе вам піднести історію дітям з можливістю доторкнутися до неї руками!
займаючись організацією походу з дітьми зверніть увагу і сформулюйте мету та завдання вашого походу заздалегідь. Особливо це стосується походу з дітьми дошкільного віку - змінювати завдання «на ходу» буде вкрай не бажано.
Правила поведінки в поході для дітей
Як і в будь-якому незнайомому справі, діти повинні чітко розуміти роль і значення дорослого супроводжуючого в поході. Дорослий, в свою чергу, повинен створити сприятливу атмосферу в групі, придушувати на корені бійки і погане спілкування між деякими учнями. Адже нерідко в класі бувають забіяки і прості хлопці, які не можуть за себе постояти. В даному випадку краще їх не ставити поруч при пересуванні, а давати їм спільні завдання під своїм чуйним наглядом. Але крім вище викладених варіантів, є прості правила, які гарантують хороше проходження походу.
- У кожної похідної групи повинен бути 1 керівник. Саме він призначає і роздає завдання, звітувати про виконану роботу і повідомляти про будь-які події в першу чергу повинні йому.
- Не можна відокремлюватися від групи. Ніхто не може в підсумку піти окремо або «недалеко від групи». Дія групи - це робота злагодженого організму. Неважливо скільки вас людина або йдете ви в форматі походу вихідного дня або з ночівлею. Важливо пересуватися разом!
- Чи не розкидати сміття. Основний момент в тому, що не всі діти встигають подумати до відходу в похід про сміттєвих мішках. Завдання керівника - організувати збір сміття.
- Всі особисті потреби вирішувати на привалі. Навіть якщо ви йдете у похід з дошкільної групою - все одно підтяжку рюкзака, зміна одягу, все вирішуєте під час привалу. Можливо, що у випадку з маленькими дітьми привали потрібно буде робити частіше, ніж ви очікували, але для цього і потрібен керівник, щоб визначити час, коли пора зробити привал.
- нездужання в учасника походу. Про це дитина повинна повідомити негайно. Керівник у міру надходження подібних ситуацій їх вирішує. Найпоширеніше - натирання ніг або мозолі - це потрібно вирішувати негайно.
- Дотримуватися правил поводження з вогнем. Чи не грати з ним, не запалювати багаття самостійно без нагляду дорослих.
- Не можна вживати в їжу незнайомі ягоди та гриби. А ті, що знайомі вам, перед вживанням показати керівнику групи, тому що діти у віці 6-7 років можуть переплутати що можна, а що не можна.
Майте на увазі, що правила в поході для дітей однакові для всіх!
Безпека в поході для дітей
Безпека понад усе! Головне, щоб дорослі, а саме керівники групи, мали досвід походів. Бажано різних варіантів: від простого відпочинку на природі, до піших маршрутів. Адже основним фактором ризику в поході стають самі діти і невиконання ними правил поведінки. Тому, перш ніж вирушати в похід, обов'язково впевніться в безпеці.
- проведіть загальний інструктаж за правилами поведінки дітей в поході;
- Розіграйте різні ситуації, щоб у дитини відклалося коли і куди саме звертатися, якщо він дуже сильно втомився, якщо паморочиться голова, нудить або натер ноги.
- Зверніть увагу на спорядження:
→ якщо йдете в похід на кілька днів, то перевірте намет, спальний мішок, тент. Переконайтеся, що вам вистачить продуктів харчування, гігієнічних засобів і ваші аптечки зібрані для надання першої медичної допомоги.
→ якщо у вас варіант одноденного походу. Перевірте наявність дощовика і запасів води.
- Карта місцевості у вас в кишені вбереже вас від сильних відхилень в маршруті подорожі і допоможе в разі, якщо не буде працювати навігатор.
- Снаряд кожного члена походу дзеркалом і свистком на випадок непередбачених ситуацій. Наприклад, коли дитина відстав від групи і загубився.
Що робити, якщо загубилася дитина
Загубилися в поході діти повинні попередньо пройти інструктаж і знати правила поведінки в цьому випадку.
- Не можна панікувати. Поясніть, по можливості продемонструйте самі, що означає паніка, до чого вона може призвести і як робити, щоб цю паніку в собі придушити!
- Перший крок, який повинен зробити дитина - заспокоїтися і озирнутися на місцевості.
- З урахуванням того, що дітей шукають дорослі - він повинен залишитися на місці, де загубився. Не потрібно переміщатися з місця, навіть якщо здається, що він там уже був.
- Необхідно почати подавати сигнали. Наприклад, ви домовилися перед походом, що у вас в разі втрати, що загубився подає сигнали по 2 уривчастих і гучних свистка. А ті, хто його шукають по 3 довгих. Головне - все відпрацюйте заздалегідь під час інструктажу. Важливо, щоб всі учасники походу знали як звучать ці сигнали і могли безперешкодно розпізнати їх.
І ще, донесіть дітям прості правила, що порятунок потопаючих справа рук самих потопаючих. Тому сприяння в пошуку в першу чергу повинно виходити від них самих. В ідеалі під час інструктажу ви повинні перед походом з дітьми ви повинні обіграти найстрашніші сценарії і довести до автоматизму дії дітей.
Корисне відео
Ви можете подивитися похідне відео одного з сімейств з дітьми, щоб прикинути і свій сценарій для походу
А в цьому відео у вас 5 тлумачних Лайфхак для походу як з класом, так і поодинці.
Поради досвідчених батьків
Любов, син Артем (9 років) і дочка Аріна (7 років)
У нас діти ходять в гурток краєзнавства і для них такого роду походи проходять постійно. При чому практично в будь-який час року вони ходять з різними цілями, крім основної (навчитися орієнтуватися) у них завжди є і друга мета. Ось вона вже різна, але діти завжди приходять з походів щасливими! Вивчення природи в такому форматі їм подобається більше. І я їх розумію і повністю підтримую їх. Намагаємося збирати їм спорядження та одяг для походів, щоб їм було зручно. Я частенько знаходжу всякі «фішки» і пристосування для туристів - їх купуємо, щось їм подобатися і постійно потрібно потім, а щось стає швидко не актуальним. От не так давно купили старшому кресало. Він був просто щасливий, тому що зараз якраз вивчає форми багаття і як їх краще складати і яку коли застосовувати.
Підсумки
сходити в похід класом або групою учнів саду або інших дошкільних установ справа звичайна. Головне точно знати, що робити можна, а що не можна. готуйтеся до походу заздалегідь, дізнавайтеся і вивчайте місцевість і можливі негативні сценарії походу, адже поінформований - значить знаєш як діяти в будь-якій ситуації. Батькам перед походом потрібно теж бути спокійними і не передавати свої переживання дітям.